Wat kan ik eten voor de lunch?

Er zijn natuurlijk ontelbaar veel mogelijkheden voor de lunch en het is geheel afhankelijk van jouw voorkeur, leefstijl, mogelijkheden en doel welke lunch het beste bij jou past.

Een gezond en gevarieerd eetpatroon helpt om af te vallen en jezelf fitter te voelen. Daarnaast zijn beweging en slaap belangrijke factoren die bijdragen aan het bereiken van jouw doel.

Sommige mensen eten graag ontbijtgranen en zuivel tijdens de lunch, andere houden van warm eten. De meeste Nederlanders eten echter brood of een salade tussen de middag. Wat voor lunch eet jij het liefst? Het kan allemaal! Een goede lunch geeft nieuwe energie en zorgt ervoor dat jij er tot het avondeten weer tegenaan kunt. Met welke voeding je dit bereikt, zal voor iedereen anders zijn.

Wil jij graag jouw eetpatroon verbeteren?

Wij zetten een paar ideeën voor je op een rijtje zodat je vandaag al kunt beginnen. Zou je graag hulp willen hebben bij het verbeteren van jouw leefstijl? Een personal trainer kan je daarbij helpen.

Broodlunch

Als je graag brood of een cracker, of beschuit eet, kies dan voor de volkorenvariant. Een volkorenproduct is gemaakt van de hele graankorrel. Deze bevat naast de meelkern, ook de kiem en zemel. Hierin zitten de vezels, ijzer en de B-vitaminen. Wanneer brood of meel voor 100% uit volkorengranen bestaat, dan mag er volgens de warenwet ‘volkoren’ op het etiket staan. Voor andere producten, zoals crackers of beschuit is de term ‘volkoren’ niet wettelijk beschermd. Lees voor deze producten dus goed het etiket om erachter te komen of het product volledig uit volkorenmeel bestaat.

  • Wat mag ik eten als lunch

Broodbeleg eiwitrijk

Kaas, hüttenkäse, smeerkaas, ricotta, gekookt ei, gebakken ei, omelet, tonijn, zalm, haring, makreel, sardientjes, pure pindakaas, pure notenpasta, hummus, doperwtenspread en tofuspread.

Broodbeleg groenten en fruit

Aardbeien, banaan, mango, appel, komkommer, tomaat, paprika, sla, tuinkers, avocado en gegrilde groenten.

Varieer en combineer!

Gevarieerd eten is belangrijk binnen een gezond voedingspatroon. Bovenstaand broodbeleg kun je ook lekker combineren met elkaar, bijvoorbeeld aardbeien en hüttenkäse, banaan en pindakaas, ei en avocado en mango en ricotta.

Verder kun je heerlijke salades maken om het brood mee te beleggen. Zo maak je een heerlijke eiersalade van gekookte eieren, kwark, bieslook en kerriepoeder of een vissalade van vis uit blik, met kwark, rode ui, kappertjes en paprikapoeder.

Lunchsalade

Liever geen brood? Of gewoon een keer iets anders? Maak dan een lekkere salade voor de lunch in vijf stappen en kies uit iedere stap één of meer ingrediënten:

  1. De basis: sla, veldsla, rucola, ijsbergsla, slamix, spinazie of witlof.
  2. Extra groenten: komkommer, tomaat, paprika, ui, courgette, bietjes of worteltjes.
  3. Extra vezels: zilvervliesrijst, volkoren pasta, quinoa, gierst, kidneybonen, kikkererwten of edamame.
  4. Eiwitten: gekookt ei, kip, vis of tofu.
  5. Smaakmakers: avocado, pitten, zaden, noten, olijven, zongedroogde tomaten, olijfolie, yoghurtdressing, verse kruiden, kiemgroenten of granaatappel.

Personal Trainer - Tom Laurenssen

Tom Laurenssen, personal trainer uit Zeeland.
Heb je naar aanleiding van dit artikel over het eetpatroon en lunch vragen dan mag je ook contact met ons opnemen. Hulp nodig bij afvallen? Loop dan vrijblijvend binnen, mail of bel even. Onze personal trainers en vitaliteitscoaches helpen je graag verder.