Hoe krijg ik meer energie?

Gebrek aan energie kan meerdere oorzaken hebben. Enerzijds kunnen deze oorzaken fysiek zijn, zoals slecht slapen of te weinig beweging. Anderzijds kan gebrek aan energie mentale oorzaken hebben. In deze blog gaan we het over de fysieke oorzaken hebben en geven we tips hoe jij meer energie kan krijgen!

Gewoon slapen

Als je te weinig slaapt dan bouw je een slaapschuld op, waardoor je overdag weinig energie hebt. Deze slaapschuld kun je weer aflossen door extra te slapen, bijvoorbeeld door uitslapen of tussendoor een dutje te doen. Hoeveel slaap je nodig hebt is voor iedereen persoonlijk maar een volwassen persoon heeft gemiddeld zeven tot negen uur slaap per nacht nodig.

Tips voor een betere nachtrust:

  • Het blauwe licht van beeldschermen (zoals je telefoon, tablet, laptop en televisie) heeft invloed op je biologische klok. Het kan daarmee je slaap verstoren, vooral wanneer je deze beeldschermen het uur voor slapengaan nog gebruikt. Voor een goede nachtrust vermijd je dus blauw licht minstens een uur voordat je naar bed toe gaat.
  • Zorg voor een opgeruimde, stille, donkere en koele slaapkamer met een comfortabel bed.
  • Los een eventuele slaapschuld af door bijvoorbeeld een dutje te doen.

Gewoon bewegen

Bij gebrek aan energie ben je misschien eerder geneigd om op de bank televisie te gaan kijken maar meestal word je daar niet fitter van. Zorg dat je voldoende beweegt. De Nederlandse Schijf van Drie is hierbij een goede norm. Van bewegen krijg je meer energie en het verbeterd je slaapkwaliteit.

De Schrijf van Drie adviseert:

  • Minimaal vijf dagen per week, 30 minuten per dag recreatief bewegen (je kunt nog prima een praatje maken).
  • Minimaal één à drie keer per week, minimaal 20 minuten per keer conditioneel intensief bewegen (sporten waarbij de hartslag en ademhaling versnellen, dit merk je doordat praten lastig wordt).
  • Tenminste twee keer per week op niet achtereenvolgende dagen acht à tien spierversterkende oefeningen doen.

Gewoon eten (en drinken)

Voeding is onze brandstof en als je te weinig brandstof binnenkrijgt dan kun je jezelf futloos gaan voelen. Maar ook teveel eten en bepaalde voedingskeuzes kunnen je energiepijl laten dalen of je slaapkwaliteit beïnvloeden.

  • Voeding met veel vitaminen, mineralen en/of vezels zijn nodig voor een goede gezondheid en geven je meer energie. Denk hierbij aan groenten, fruit, volkoren granen, noten en zaden.
  • Drink veel water en voorkom uitdroging (een heldere kleur van je urine geeft aan dat je voldoende drinkt).
  • Wees matig met cafeïne, vooral na het middaguur.
  • Met alcohol val je makkelijker in slaap maar je slaapkwaliteit is ook veel slechter. Dus geen alcohol drinken is beter als jij meer energie wilt hebben en lekker wilt slapen.

Gewoon gezond

Weinig energie kan naast leefstijlfactoren ook veroorzaakt worden door gezondheidsproblemen zoals bijvoorbeeld bloedarmoede, diabetes, hartproblemen en voedselallergie. Raadpleeg je huisarts als je denkt dat jouw gebrek aan energie door gezondheidsklachten wordt veroorzaakt.

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen dan mag je ook altijd contact opnemen. Loop vrijblijvend binnen, mail of bel even. Onze personal trainers en vitaliteitscoaches helpen je graag verder.