Zijn aardappels en pasta dikmakers?

Vaak wordt er gezegd dat aardappels en pasta dikmakers zijn, maar de energiebalans bepaalt of jij gaat aankomen.
Aardappels en pasta bevatten inderdaad veel koolhydraten, maar dat komt door de dichtheid. Groenten zijn ook koolhydraatbronnen, maar bestaan voornamelijk uit water. Als je 1 schep aardappelen of pasta vergelijkt met 1 schep broccoli dan bevatten die aardappelen veel meer koolhydraten. Maar zijn aardappels en pasta dan ook dikmakers?
Nee, niet per se.

  • Aardappels en pasta dikmakers

De Energiebalans bepaalt jouw gewicht

De energiebalans is leidend of dat jij gaat aankomen, afvallen of op gewicht blijft. Dus als de aardappelen ervoor zorgen dat je een positieve energiebalans hebt, dan zal je inderdaad aankomen. Maar ligt het dan aan de aardappels of ligt het aan andere dingen die je overdag (teveel) gegeten hebt?

In deze blog kun je meer lezen over de energiebalans, en hoe afvallen werkt.

Varieer met eten

Aardappels en volkoren pasta passen gewoon binnen een gezond eetpatroon en zolang jij de energiebalans niet overschrijdt, zal je niet er niet van aankomen en kun je dit gewoon eten. Voor een gezonde leefstijl is het wel belangrijk om gevarieerd te eten en af te wisselen. Andere gezonde koolhydraatbronnen zijn bijvoorbeeld zoete aardappel, volkoren rijst, quinoa, gierst, volkoren couscous en volkoren bulgur. Volkoren graanproducten zijn een goede bron van vezels en B-vitamines.
Een normale portie is ongeveer 4-5 aardappelen, of 200 – 250 gram gekookt granen, dit komt neer op 4-5 opscheplepels. Wanneer je wilt afvallen kan deze portie kleiner zijn.

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen dan mag je ook altijd contact opnemen. Loop vrijblijvend binnen, mail of bel even. Onze personal trainers en vitaliteitscoaches helpen je graag verder.