Waarom lukt het afvallen niet meer?

Het ging zo goed, de kilo’s vlogen eraf, maar dan… Het afvallen gaat steeds langzamer en uiteindelijk lukt het niet meer om af te vallen. Je was zo goed bezig en vraagt jezelf dus af waarom het afvallen stagneert… Maar nog liever wil je weten wat je hier aan kunt doen.

Hoe werkt afvallen?

Bij afvallen draait het allemaal om de negatieve energiebalans. Lees in deze blog nog eens terug hoe afvallen werkt.

Waarom gaat afvallen in het begin makkelijker?

De goede voornemens zijn van start gegaan: waarschijnlijk ben je anders gaan eten, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt dan je nodig zou hebben, of misschien ben je meer gaan bewegen, waardoor je méér calorieën verbruikt. Beide factoren dragen bij aan een negatieve energiebalans, dus je gaat afvallen!

  • Afvallen lukt niet meer

Waarom lukt het dan na een tijdje niet meer om af te vallen?

  • Omdat je simpelweg bent afgevallen. Als je minder weegt, dan heb je ook minder calorieën nodig om de dag door te komen. Dus op een gegeven moment bereik je weer het punt dat je evenveel energie binnenkrijgt dan dat je verbruikt en dus val je niet meer af.
  • Daarnaast wordt je vaak minder kritisch naar je eetpatroon naarmate je meer bent afgevallen. In het begin ga je met veel discipline aan de slag door goed op te letten wat je wel en niet eet, misschien ben je heel nauwkeurig een eetdagboek in gaan vullen. Maar na een tijdje wordt je vaak wat minder streng. Dat is tot op zekere hoogte helemaal niet erg, maar als je nog meer wilt afvallen en er uiteindelijk weer evenveel calorieën binnenkomen als dat je verbruikt, dan boek je dus geen resultaat meer.

Wat werkt dan wél?

  • Om te beginnen ga je opnieuw jouw dagelijkse calorie-inname berekenen wat nodig is om af te vallen, dit kan bijvoorbeeld met de app “Calorieënteller en track jouw voeding” van Virtuagym
  • Kijk daarnaast eens kritisch naar je eetpatroon. Door (weer) nauwkeurig een eetdagboek in te gaan vullen kom je erachter of jouw eetpatroon daadwerkelijk zorgt voor een negatieve energiebalans. En vergeet niet dat de calorieën in het weekend ook gewoon meetellen ;-)
  • Daarnaast kun je intensiever of meer gaan sporten.
  • Tot slot zijn voldoende slaap, een gezond voedingspatroon en voldoende water drinken belangrijke factoren om af te vallen.

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen dan mag je ook altijd contact opnemen. Loop vrijblijvend binnen, mail of bel even. Onze personal trainers en vitaliteitscoaches helpen je graag verder.