Bodypump VS krachttraining VS personal training

Sterker zijn geeft voordelen en dat kan op verschillende manieren bereikt worden. Populaire opties liggen in onbegeleide krachttraining, groepslessen met gewichten op muziek (bodypump) en krachttraining onder begeleiding van een personal trainer. Onderzoekers hebben deze drie vormen eens naast elkaar gezet om te zien welke effectiever was (Rustaden AM 2017).

De KT en PT schema’s werden gemodelleerd naar het Bodypump format alleen met meer weerstand

Het onderzoek

In totaal werden 143 vrouwen met overgewicht of obesitas gerandomiseerd in een bodypump- (BP), een personal trainer- (PT), een onbegeleide- (KT) en een controlegroep. Elke groep bestond uit ongeveer 35 deelnemers, wat aan de onderkant van aanvaardbaar ligt. Er werd een 1 RM squat afgenomen, een AMRAP (as many reps as possible) 70% van het RM squat, een 1 RM benchpress, een AMRAP 70% RM benchpress en de lichaamscompositie met een InBody 720 (BIA). De deelnemers werden geprogrammeerd voor 3 trainingen per week voor een periode van 3 maanden. Bodypump bestond uit 9 tot 12 oefeningen met 50-100 herhalingen per oefening. De krachttraining- en PT-groep volgden hetzelfde non-lineaire periodiseringsschema, die qua oefeningen gemodelleerd waren naar Bodypump. Het schema bestond uit 2 tot 4 sets en percentages van het RM die schommelden tussen de 70 en 85 procent. Alle deelnemers hielden een trainingslogboek bij met sessies, sets, reps, gewicht, etc…

Lees verder >

Bron: www.chivo.nl